Wat leer je van computerspelletjes spelen? 2 meta-analyses geven een antwoord.

Een van de vorige keren dat ik iets postte over een meta-analyse, kreeg ik een reactie op Twitter dat meta-analyses pseudo-wetenschap zijn. Dat is mijn inziens niet correct, al moet je wel beseffen dat je een abstractie krijgt van de werkelijkheid, en dat er vaak behoorlijke nuances zitten onder de algemene conclusies.

Deze twee meta-analyses keken specifiek naar wat het effect van het spelen van computergames is op

  • het boosten van aandacht,
  • ruimtelijk inzicht,
  • betere waarneming(ssnelheid),
  • cognitieve vaardigheden.

Wat blijkt uit de eerste meta-analyse?

Wel: spelen van computergames zou je helpen beter te focussen, je ruimtelijk inzicht verbeteren en het onderzoek doet ook vermoeden dat je sneller en beter kan waarnemen, maar tegelijk: nee, ze maken je wellicht niet slimmer (maar dat wisten we al).

Opgelet: de onderzoekers Bediou et aL vermoedden op basis van hun analyses ook een duidelijke publicatie-bias waarbij vooral positieve resultaten gepubliceerd zouden worden. Dit is een belangrijke waarschuwing, eerlijk gezegd en wat blijkt? De tweede meta-analyse onderzocht cognitieve vaardigheden, maar met ook aandacht voor oa ruimtelijk inzicht, beeldverwerking, enz. en wat blijkt: ze vinden geen positief oorzakelijk verband tussen het spelen van computergames en de cognitieve vaardigheden die ze onderzochten.

Abstract van het eerste onderzoek van Bediou et al.

The ubiquity of video games in today’s society has led to significant interest in their impact on the brain and behavior and in the possibility of harnessing games for good. The present meta-analyses focus on one specific game genre that has been of particular interest to the scientific community—action video games, and cover the period 2000–2015. To assess the long-lasting impact of action video game play on various domains of cognition, we first consider cross-sectional studies that inform us about the cognitive profile of habitual action video game players, and document a positive average effect of about half a standard deviation (g = 0.55). We then turn to long-term intervention studies that inform us about the possibility of causally inducing changes in cognition via playing action video games, and show a smaller average effect of a third of a standard deviation (g = 0.34). Because only intervention studies using other commercially available video game genres as controls were included, this latter result highlights the fact that not all games equally impact cognition. Moderator analyses indicated that action video game play robustly enhances the domains of top-down attention and spatial cognition, with encouraging signs for perception. Publication bias remains, however, a threat with average effects in the published literature estimated to be 30% larger than in the full literature. As a result, we encourage the field to conduct larger cohort studies and more intervention studies, especially those with more than 30 hours of training.

Abstract van het tweede onderzoek van Sala et al.:

As a result of considerable potential scientific and societal implications, the possibility of enhancing cognitive ability by training has been one of the most influential topics of cognitive psychology in the last two decades. However, substantial research into the psychology of expertise and a recent series of meta-analytic reviews have suggested that various types of cognitive training (e.g., working memory training) benefit performance only in the trained tasks. The lack of skill generalization from one domain to different ones—that is, far transfer—has been documented in various fields of research such as working memory training, music, brain training, and chess. Video game training is another activity that has been claimed by many researchers to foster a broad range of cognitive abilities such as visual processing, attention, spatial ability, and cognitive control. We tested these claims with three random-effects meta-analytic models. The first meta-analysis (k = 310) examined the correlation between video game skill and cognitive ability. The second meta-analysis (k = 315) dealt with the differences between video game players and nonplayers in cognitive ability. The third meta-analysis (k = 359) investigated the effects of video game training on participants’ cognitive ability. Small or null overall effect sizes were found in all three models. These outcomes show that overall cognitive ability and video game skill are only weakly related. Importantly, we found no evidence of a causal relationship between playing video games and enhanced cognitive ability. Video game training thus represents no exception to the general difficulty of obtaining far transfer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.