Forum hoogbegaafdheid: ‘Intelligentie alleen is niet voldoende’

In “De Psycholoog’ staat er deze maand een heel gesprek over hoogbegaafdheid met onder andere yours truly; Het leukste is dat het hele artikel online vrij te lezen is.

Iedereen kent en gebruikt de term, maar wat is hoogbegaafdheid nu precies? Pedagoog Pedro De Bruyckere, coach Wendy Haanschoten en psychiater Esther Roelfsema discussiëren hierover aan de hand van een aantal vooraf verstrekte stellingen, vragen en/of voorzetten. Gespreksleiders zijn psycholoog/journalist Vittorio Busato en psycholoog Marcel Veenman. ‘Het is belangrijk dat er in de ggz meer kennis komt over hoogbegaafdheid.’

Lees hier het hele gesprek!

Een gedachte over “Forum hoogbegaafdheid: ‘Intelligentie alleen is niet voldoende’

  1. Je bijdragen zijn top! Mijn favoriete repliek: ‘Het zijn net mensen!’ 🙂

    Ik vind het jammer dat een en ander nogal binair voorgesteld wordt: wel of niet ‘hoogbegaafd’. Dat komt natuurlijk ook door het uitgangspunt ‘wat is hoogbegaafdheid nu precies?’
    De nadruk komt op die manier meer te liggen op “identificatie’, zoals in “wie zijn nu de Echte Hoogbegaafden” i.p.v. op “wie heeft nood aan een andere aanpak, en aan welke aanpak?” (zoals men dat doet bij leerlingen die in een of ander domein een achterstand oplopen, bij hen gaat men ook niet eerst uitzoeken of ze ‘echt zwakbegaafd’ zijn…)

    Carol Dweck drukt het in https://psycnet.apa.org/record/2009-00231-000 als volgt uit:
    “When the study of giftedness was chiefly about identifying and describing the gifted few -about sorting people into categories- it was an enterprise of somewhat limited interest. One of the great strengths of this volume is that it reveals that developing and sustaining talent is one of the most important and exciting areas of study. […] It is a field that has become less about WHO and more about HOW. What could matter more than understanding how people can fulfill their extraordinary potential?”
    In dit forum ging het helaas vooral over WHO, niet over HOW. Zelfs bij de vraag over verrijking / versnelling ging het niet over “wat is het beste voor wie?” maar over “met wat zijn de Echte Hoogbegaafden het meest geholpen?”
    Welnu, een leerling die de helft van de leerstof van het komende jaar reeds beheerst in september, is beter gediend met verrijking (als dat geen bezigheidstherapie wordt), terwijl een leerling die de leerstof van de komende jaren beheerst, vermoedelijk beter af is met versnelling.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.