We moeten het hebben over Roblox (Remco Pijpers)

Een gastbijdrage van Remco Pijpers:

We moeten het hebben over Roblox. Niet over de eindeloze, creatieve mogelijkheden van dit platform en hoe leuk het daar is voor kinderen. Roblox buit kinderen uit, daar moet het over gaan.

Wereldwijd kent het platform 200 miljoen gebruikers, waaronder zeer veel Nederlandse kinderen. Roblox kun je vergelijken met Minecraft, of met Lego, online. Je kunt er games spelen en games maken, die door Roblox ‘experiences’ worden genoemd. Met deze ‘experiences’ kun je geld verdienen.

En daar wringt de schoen.
* Kinderen worden gestimuleerd creatief te zijn en games te ontwikkelen.
* Ze worden aangemoedigd te ondernemen. Word rijk ‘by having fun’.
* In de praktijk is de kans heel klein dat je iets verdient. Er kunnen honderdduizenden ‘experiences’ worden gespeeld. Wil je dat jouw ‘experience’ opvalt, dan moet je adverteren. En daar betaal je Roblox voor.
* Als je al wat verdient, dan draag je een percentage af, aan Roblox.
* Wat je verdient, wordt uitbetaald in Robux, de munteenheid van Roblox. Wil je dat verzilveren in echt geld, dan kan dat pas als je meer dan duizend dollar hebt verdiend. Wat slechts een zeer beperkt groepje lukt. Als kinderen al een zakcentje vergaren, dan geven ze dat dus weer uit binnen Roblox.
* Mocht het je toch lukken een goede game te ontwikkelen, dan kun je daar niet buiten het platform mee de boer op. Wat binnen Roblox wordt ontwikkeld, blijft binnen Roblox.

Het gevolg is dat een minimaal percentage van alle game ontwikkelaars er echt wijzer van wordt. Alle anderen zijn bezig spelletjes te spelen – van een paar grote developers, die ‘celebrities’ zijn, ondersteund door Roblox. En ze spenderen om meer fun te halen uit de ‘experiences’ van de toppers.

Die enorme meute wordt lekker gemaakt met de belofte dat je, by having fun, rijk kunt worden. Maar ze zijn er vooral om de kas van het bedrijf te spekken.

Dat Roblox er munt uitslaat, en niet zo’n beetje ook, blijkt wel uit de marktwaarde: meer dan 41 miljard dollar op de Amerikaanse beurs. Zeven keer de waarde van gamebedrijf Ubisoft. Hoe meer groei in het aantal Roblox-gebruikers, hoe hoger de waarde op de beurs. Platformkapitalisme ten top.

Platformkapitalisme dat drijft op kinderarbeid. Kinderen als moderne mijnwerkers.

Ik weet dit allemaal dankzij deze documentaire over Roblox: https://lnkd.in/gP57kEYN

In een alweer ver verleden ontdekte ik vergelijkbare praktijken bij Habbo. De jonge versie van mezelf vertelde daar in 2011 over bij Kassa: https://lnkd.in/ghiN4H-G

Dat was toen. Het was uitzonderlijk. Nu is het mainstream en vele malen groter.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.